Børnestammen: Leg med stammen – ikke mod den

Når et barn stammer, kan det påvirke både deres selvtillid og lyst til at deltage i samtaler. Et trygt og roligt miljø kan hjælpe barnet med at føle sig hørt og forstået. Denne guide giver konkrete råd og øvelser, der kan hjælpe barnet både før og i skolealderen, så det oplever større frihed og tryghed i sin kommunikation med andre.

Brug legen som katalysator for en naturlig taleudvikling, hvor barnet oplever at kunne udtrykke sig frit og selvsikkert – uden bekymring for stammen. Målet er ikke at fjerne stammen, men at styrke barnets kommunikation i trygge rammer.

Her finder du sjove og effektive øvelser og lege, der fremmer et positivt kommunikationsmiljø og styrker barnets glæde ved at udtrykke sig.

Afslapningsøvelser  

Formål: Skabe ro i kroppen og mindske spændinger, som kan forværre stammen.  

Åndedrætsøvelse
Øvelse:

Lav vejrtrækningsøvelser sammen. Barnet trækker vejret dybt ind gennem næsen og puster langsomt ud gennem munden, som om det puster gennem et sugerør.

Gør øvelsen konkret ved at fokusere på, hvordan udåndingen løsner spændinger i kroppen. Lad barnet mærke, hvordan maven hæves aktivt ved indånding og sænkes passivt under udåndingen.

Drømmerejse

Øvelse:

  1. Bed barnet om at finde en behagelig stilling – enten siddende eller liggende.
  2. Guide barnet gennem en fantasirejse med en rolig stemme.
  3. Eksempel på drømmerejse:
    • “Forestil dig, at du ligger på en blød sky. Skyen bærer dig langsomt hen over en smuk eng med blomster i alle farver. Du kan mærke den varme sol på din hud og høre en blid brise i træerne. Hver gang du trækker vejret ind, fyldes din krop med ro, og hver gang du ånder ud, slipper du spændingerne.”
  4. Lad barnet trække vejret roligt ind gennem næsen og puste langsomt ud gennem munden, mens det lytter til fortællingen.
  5. Afslut øvelsen med, at barnet langsomt bringes tilbage til rummet ved at fokusere på sin krop og omgivelserne.

Bodyscanning
Øvelse:

  1. Bed barnet om at lukke øjnene og rette opmærksomheden mod sin krop.
  2. Guide barnet gennem en kropsscanning ved langsomt at nævne de enkelte kropsdele.
  3. Eksempel på guidning:
    • “Start med at mærke dine fødder. Hvordan føles de? Er de varme, kolde, tunge eller lette? Træk vejret ind og send ro til dine fødder, og lad spændinger slippe med udåndingen.”
    • “Mærk dine ben… dine hænder… dine skuldre. Lad skuldrene synke tungt ned og slip spændingerne.”
    • “Til sidst mærker du dit ansigt. Slip spændinger i kæberne og panden, og lad hele kroppen føles tung og afslappet.”
  4. Giv barnet tid til at nyde roen, før det langsomt åbner øjnene og vender tilbage til nuet.

Disse øvelser kan gentages regelmæssigt for at styrke kropsbevidsthed og reducere spændinger.

Arbejde med flydende tale gennem leg 

Formål: Fjerne presset ved kommunikation og gøre det sjovt.  

Øvelse: Sjove ordspil og rim kan være en fantastisk måde at skabe et afslappet og trygt miljø for barnet, hvor fokus flyttes væk fra stammen og over på leg og kreativitet.

Aktiviteterne skal tilpasses barnets sproglige udvikling og alder for at sikre, at det føler sig værdsat, set og styrket i sine evner. Det er vigtigt, at barnet får mulighed for at opleve glæden ved at blive udfordret på en sjov og kreativ måde, hvor fokus er på processen og oplevelsen frem for resultatet. Skab et trygt miljø, hvor barnet opmuntres til at udforske sine evner og udtrykke sig frit uden frygt for fejl. Giv det støtte og anerkendelse, så det udvikler selvtillid og mod til at lære nyt.
Her er nogle idéer til, hvordan du kan bruge ordlege og rim med barnet:

Spontane sætninger
Opfind sætninger, der ikke behøver at give mening:

”Katten danser tango med en mango.”

”Fuglen fløj forbi en sø, og den sagde bare bøh!”

Gæt og grimasser
Lad barnet sige en sætning, og I gætter, hvad den betyder, selv hvis det er lidt fjollet.

Lav grimasser, der matcher ord: ”Sur som en citron, glad som en ballon.”

Ordforvandling
Lad barnet vælge et ord, og I skiftes til at ændre det lidt, så det bliver noget sjovt eller fjollet. Fx “kat” kan blive “hat”, “mat” eller “prutkat”.

Historie-kæde
I skiftes til at sige en sætning og bygger sammen en historie. Fx: “Der var engang en dreng…” – “Han fandt en skattekiste…” – “Men kisten var tom!”

Spørgsmål og svar
Leg en spørgeleg, hvor barnet svarer med sjove eller fantasifulde svar. Fx “Hvad spiser en elefant til morgenmad? 

Leg med lyd og ord
Lav små rim: ”Musen spiser ris, fordi den er så vis.”

Gentag ord med sjov rytme: ”Hop hop pop – ballonen siger stop!”

Brug allitteration: ”Røde ræve ruller rundt.”

Inkludér bevægelser
Kombinér tale med kropslige bevægelser for at gøre det sjovere:

Klap i hænderne i takt med hvert ord: ”Sol og måne, kat og krone.”

Brug fingre til at pege på objekter og finde på ord: ”Pege på en kop – siger stop.”

Historiefortælling med billeder
Vælg nogle billeder eller tegninger, og lad barnet lave en historie ud fra dem. I kan skiftes til at tilføje detaljer.

Stemmetyven
Leg, hvor du siger en sætning i en fjollet stemme (dyb, lys, langsom, hurtig), og barnet skal gentage det i samme stemme.

Disse lege kan fjerne presset for at tale korrekt og samtidig hjælpe med at øve rytme og udtryk i et sjovt og trygt miljø.

Rollespil og hverdagsscenarier  

Formål: Gøre kommunikationssituationer mindre angstprovokerende.  

Øvelse: Lav små rollespil, der er tilpasset barnets alder og interesser. For eksempel kan I lege, at barnet bestiller mad på en café, introducerer sig selv for nye klassekammerater, eller ringer til en ven for at aftale en legeaftale. Sørg for at øve disse scenarier i et roligt og trygt miljø, hvor barnet føler sig støttet og har god tid til at tænke og formulere sig. Ved at gøre øvelserne sjove og afslappede kan barnet gradvist opbygge selvtillid i sin kommunikation og blive mere komfortabel i lignende situationer i hverdagen.

Sang, rytme og struktur 

Formål: Hjælpe barnet med at finde en naturlig talerytme.  

Øvelse: Syng sammen med barnet, og vælg sange, som barnet kan relatere til og synes om. Det kan være populære sange fra Spotify eller enkle melodier, der er lette at følge og synge med på. Børn stammer normalt ikke, når de synger, da rytmen og melodien skaber en naturlig struktur, der kan hjælpe med at opbygge taleflow. Sang giver desuden en følelse af tryghed og mulighed for at udtrykke sig på lige fod med jævnaldrende, hvilket er en værdifuld oplevelse for barnet.

Råd til forældre

Skab et roligt og trygt kommunikationsmiljø i hjemmet. Giv barnet tid til at tale uden tidspres, og undlad at korrigere stammen, mens det taler.

  • Styrk barnets selvtillid ved at udvise tålmodighed og forståelse.
  • Husk, at barnet kan have både gode og dårlige perioder med stammen. Undgå at presse barnet i de svære perioder, men giv det plads og ro til at stamme. Dette kan forebygge modvilje mod at bruge teknikker og arbejde med stammen senere.
  • Overvej at opsøge en stammelogopæd, der kan tilbyde målrettet stammebehandling.

Disse lege fokuserer på at reducere tidspres og skabe en tryg atmosfære for barnet, så det gradvist kan føle sig trygt og accepteret, uanset om det taler med eller uden stammen.