Børnestammen: Når kroppen taler før ordene

Formål: Lære at håndtere blokeringer, når de opstår.

Lyde og ord dannes, når luft fra lungerne passerer gennem stemmebåndene og skaber vibrationer, som formes til lyd. Mundens og tungens bevægelser omdanner derefter disse lyde til meningsfulde ord. Ved stammen opstår der ufrivillige muskelspændinger, som forhindrer luftens naturlige passage og skaber blokeringer, der standser både lyde og ord. For at overvinde disse blokeringer er det afgørende at genoprette en bevidst forbindelse til vejrtrækningen. Bevidst vejrtrækning er et effektivt redskab til at overvinde fysiske, mentale og følelsesmæssige blokeringer. Når vi giver os tid til at trække vejret dybt, bevidst og nærværende, bygges der bro mellem krop og sind – en mulighed for at genvinde kontrollen i stammeøjeblikke, der ellers kan føles overvældende og fastlåste. Det sænker tempoet, beroliger nervesystemet og skaber ro til at tale med større lethed. Ved at give plads til åndedrættet kan vi undgå at kæmpe mod blokeringerne og i stedet arbejde med dem som en del af processen.

Øvelse: Når barnet oplever en blokering, kan du hjælpe det ved nænsomt at guide det gennem situationen. Start med at opmuntre barnet til at tage en dyb indånding for at skabe ro i kroppen, og derefter prøve at sige ordet i takt med en kraftfuld og kontrolleret udånding. Hvis blokeringen er for svær, kan du forklare barnet, at det er helt naturligt at stoppe op, tage sig tid og prøve igen. For at gøre det lettere at huske, kan I sammen introducere en visuel model, fx en “pauseknap.” Denne kan fungere som en symbolsk påmindelse om, at pauser er en normal og vigtig del af samtaler, og at det er okay at give sig selv plads til at prøve igen med de lærte teknikker.